Ciekawostki drogowo-kolejowe w Polsce (Część 6){



Informacje

Zobaczyło film: 81966
Czas trwania: 11m 53s
Wasza ocena: 2846
Ilość reakcji: 696
Opis: https://twitter.com/Autostrady_Pol https://www.facebook.com/pages/Autostrady-Polska/378397522252148 Mapa z wszystkimi ciekawostkami od odcinka 1 do 6 - https://www.google.com/maps/...

Komentarze


Ciekawostki drogowo-kolejowe w Polsce (Część 6)

- Zwodzony most kolejowy nad Regalicą nie jest jedyną taką konstrukcją w Europie. Podobny jest w Anklam w Niemczech.
Jeśli chodzi o Polskę to jest u nas jeszcze jeden kolejowy most zwodzony. Co prawda obrotowy, ale żalu za się go do zwodzonych.
Ten w Podjuchach w Szczecinie był kiedyś także obrotowy. Wtedy linia była jednotorowa. Potem przeprawę przebudowano i linia stała się w tym miejscu dwutorowa i były dwa takie przęsła podnoszone. Więcej w temacie historii tego mostu na FB stronie "Podejuch Stare Podjuchy"
- Fajny kanał.
Przy okazji: Gustaw Eiffel wymawia się "Efel" / Logopeda Lublin.
- Oczywiście znakomita większość z tych ciekawych miejsc to niemieckie i francuskie konstrukcje, bo polska myśl techniczna kończy się na fiacie 126p na licencji
- 0:32 Następny kwiatek: "Jadąc ulicą Grabiszyńską po której poruszają się pojazdy oraz tramwaje w pewnym miejscu nad ulicą znajdują się dwa wiadukty kolejowe jeden nad drugim." - To trudne do wyobrażenia, żeby wiadukty kolejowe jeździły ulicą Grabiszyńską.
 Pomijam brak przynajmniej 3 przecinków. Polska język być trudna.
- Legnica, ul. Złotoryjska , przebieg większej części przez teren Huta Legnica
- A propos ciekawostki z parowozami w Wielkopolsce to miałem przyjemność jechać pociągiem z parowozem z Poznania w kierunku Wolsztyna, do Strykowa. Najlepsze, że nie było żadnej informacji na dworcu o tym, że skład będzie ciągnięty przez parowóz i było to miłe zaskoczenie, gdy dobiegłem na peron. Swoją drogą, ludzie płacą grube siano, żeby być ciągniętym przez parowóz, a ja zapłaciłem około 4 zł za studencki na te kilkanaście kilometrów ;]
- Bardzo interesujący materiał
- W Wólce Orłowskiej w województwie lubelskim, jest jedyne miejsce w Polsce, gdzie most kolejowy i drogowy krzyżują się nad rzeką. Właśnie w tym miejscu linia kolejowa przebiega nad drogą krajową nr 17, a ta nad rzeką Wolicą.
- proszę o 2 część
- Bardzo fajny kanał, wiele ciekawych informacji. Brakuje tylko przy filmach map pokazujących omawiany fragment w ujęciu całej sieci dróg szybkiego ruchu.
- Jak dla mnie dość ciekawe, apteka konin ja bym się z tym zgodził.
- Kedzierzyn Kozle sluza na Kanale Gliwickim nazywa sie Nowa Wies niedaleko sluzy przeplywa rzeka Klodnica pod Kanalem Gliwickim jest to jedno z dwoch takich miejsc w Europie
- Co do Przemyśla, jacyś idioci chcą się pozbyć tego mostu, bo... szpeci niby miasto
- W woj. podkarpackim, w Jarosławiu na Sanie, znajduje się most, który ma dosyć ciekawą historię.
https://mapio.net/pic/p-130384087/

Kawałek historii:
Most drogowo – kolejowy w Fordonie (obecnie dzielnica Bydgoszczy) oddany do użytku w 1893 r.
(5x100m+13x62m - 1325 m – w chwili oddania był najdłuższym mostem w Niemczech, trzecim w Europie)
Konstrukcja stalowa została wykonana w całości z nowego wówczas materiału, tj. stali zlewnej Przęsła rzeczne ze stali martenowskiej, lądowe ze stali tomasowskiej.

W 1920 r. Fordon znalazł się wraz z częścią Pomorza i Kujaw w granicach Polski.
W 1939r., w godzinach porannych, został zbombardowany przez lotnictwo niemieckie. Zniszczeniu uległy 4 z 5 przęseł rzecznych, które całkowicie zablokowały ruch na Wiśle. Pozostałe 13 przęseł zachowało się w stanie nienaruszonym.
Na przełomie 1940/1941 firma Carl Spaeter GmbH z Hamburga naprawiła uszkodzone filary, usunęła z nurtu rzeki zawalone przęsła i zamontowała nowych pięć przęseł.
W 1945 roku most został kolejny raz wysadzony, ponownie przez wojska niemieckie, tym razem podczas odwrotu – zniszczono 4 z 5 przęseł nurtowych.
W lutym 1945 r. wojska radzieckie na zniszczonej konstrukcji mostu wykonały prowizoryczną drewnianą przeprawę. W nocy 13 czerwca 1946 roku w tajemniczych i niewyjaśnionych okolicznościach runęło do rzeki piąte przęsło.

1952 r. całkowicie rozebrany z uwagi na stwierdzone uszkodzenia zmęczeniowe i pęknięcia na konstrukcji stalowej.
13 przęseł zalewowych roznitowano i wykorzystano ponownie do budowy przepraw na Noteci, Odrze, Bugu, Narwi i Sanie.
• 2 przęsła w Rybołach na Narwi
• 2 przęsła w Brzegu nad Odrą
• 1 przęsło jest w Czarnkowie na Noteci
• 3 przęsła w Dorohusku na Bugu
• 3 przęsła w Jarosławiu na Sanie
• 2 w Zosinie na Bugu
- Inna ciekawostka, związana z którymś z poprzednich filmów, w którym była mowa o nowej drodze do nieistniejącego jeszcze przejścia granicznego w Malhowicach, gdzie nie ma także jeszcze infrastruktury po stronie ukraińskiej.
Podczas inwentaryzacji przepustów, kilkaset metrów przed granicą znaleziono reklamówkę pełną amunicji.
https://strazgraniczna.pl/pl/aktualnosci/2923,Amunicja-z-II-wojny-swiatowej-znaleziona-niedaleko-granicy-z-Ukraina.html
Napisali, że leżała tam wiele lat... w plastikowej reklamówce :D
- Jeśli to niespotykane gdzie indziej, to Droga Wojewódzka nr 858 w woj. podkarpackim jest gruntowa (jeszcze, ponieważ powstał projekt jej przebudowy) :)
https://www.google.com/maps/@50.4821382,22.3920473,1229m/data=!3m1!1e3
- Ten miost zwodzony w Szczecinie - co to znaczy, że ma napęd mechaniczny? Ktoś kręci ręcznie korbą, żeby go otworzyć? W Amsterdamie, tuż przed głównym dworcem od strony południowej też pociągi jadą przez most zwodzony. Co prawda nigdy nie widziałem, żeby go otwierali. Ale to byłoby dość trudne ze względu na bardzo duży ruch na tej trasie. Również w Amsterdamie widziałem natomiast otwieranie zwodzonego mostu z jezdnią i torami tramwajowymi.
- Ładnie w tym Gorzowie przy tym bulwarach nad Wartą.Parę razy przejeżdżałem przez Gorzów na Woodstock i jakoś tego miejsca nie widziałem.Trzeba będzie odwiedzić te miejsce w najbliższym czasie.
- Sprawdź Klucze na drodze 791. Przy zakładzie papierniczym jest kilka torów przez drogę na bardzo krótkim odcinku
- bardzo fajny odcinek, super!
- Należy dodać że ten most kolejowy w szczecinie jest pod trakcją elektryczną i jest to jedyny most po którym pociąg musi przejechać siłą rozpędu z opuszczonymi pantografami